Wat is SEO? Een vraag die veel mensen zichzelf wel eens hebben gesteld. SEO staat voor Search Engine Optimization. Dit noemen we ook wel zoekmachineoptimalisatie. Als je een eigen website beheert, dan is je doel meestal om zo hoog als mogelijk in Google te verschijnen. Daarom leggen we je graag uit wat SEO verder is, hoe het werkt en waarom investeren in SEO een goede keuze is.

Meer over wat is SEO

Door je met SEO bezig te houden ga je proberen organisch hoger te ranken in zoekmachines zoals Google. Hoe dat in zijn werk gaat leggen we je nu uit. Er komt namelijk heel wat bij kijken als je je SEO op orde wilt hebben. Een eerste stap die je moet zetten is zoekwoordenonderzoek. Dit wordt ook wel keyword research genoemd. Hierbij ga jij je pagina’s optimaliseren door bepaalde zoekwoorden die je zelf hebt gekozen.

Bij SEO zijn er eigenlijk drie pijlers en dat zijn techniek, content en autoriteit. Zoekmachines zoals Google willen dat je website en de inhoud van je website meerwaarde bieden en dus waardevol zijn voor de gebruikers (bezoekers). De drie pijlers worden nader toegelicht:

  • Techniek. Het gaat over alle technische aspecten welke achter de schermen aan je eigen website aangepast moeten worden voor zoekmachineoptimalisatie. Je kunt hierbij denken aan een heldere sitestructuur. De laadsnelheid is ook van belang, want mensen willen niet lang wachten om een pagina te bezoeken. Het gaat met name dus over de gebruiksvriendelijkheid van je website.
  • Content. Het gaat om alles wat te maken heeft met het informatie verstrekken aan een ontvanger. Je kunt als het over SEO gaat denken aan blogs, maar ook aan de page title en de meta description zijn van belang om in te vullen per pagina. Onder content vallen ook nog afbeeldingen, audio en video’s. Alle content kun jij optimaliseren voor Google.
  • Autoriteit. Google gaat bepalen hoe betrouwbaar je website is. Daarbij wordt er onder andere gekeken naar de naamsbekendheid van een merk. Om de autoriteit te kunnen beïnvloeden wordt er vaak gebruik gemaakt van linkbuilding. Een goed link profiel is dus van belang zodat je goed scoort in Google.

On-page en off-page SEO

Als je nagaat wat is SEO dan kom je ook nog uit bij on-page en off-page SEO. Als het over on-page SEO gaat dan wil dat zeggen alle aanpassingen die jij zelf kunt doen aan je website (waar je dus direct invloed op uit kunt oefenen). Bij off-page SEO gaat het over waar je minder of geen invloed op kunt hebben, zoals backlinks, reviews e.d.

Investeren in SEO

Wie wil er nou niet dat zijn of haar website goed wordt gevonden? Iedereen natuurlijk want je wil je concurrentie verslaan. Je wil dat klanten naar jou toekomen en dan bij jou een product of dienst afnemen. Dit is dan ook precies de reden waarom dat het zinvol is om te investeren in SEO. Het gaat zichzelf terugverdienen omdat je hierdoor meer potentiële klanten aantrekt en dus kans hebt op een groei, meer omzet.

SEO uitbesteden

Misschien heb je nu wel een antwoord op de vraag wat is SEO, maar heb jij geen tijd of heb je nog geen flauw idee waar je moet beginnen. Geen zorgen! Bij ons ben je namelijk aan het juiste adres om alles op SEO gebied uit te besteden. We bespreken graag alle mogelijkheden met je, zodat jij weet waar je bij ons aan toe bent. Wij begrijpen heel goed dat iedereen met een eigen bedrijf het druk heeft en toch goed wil scoren in de zoekmachines. Je kunt het niet alleen, en daarom zijn wij er om het stukje SEO van je over te nemen. Vragen of een afspraak maken? Neem contact op en we hopen snel van je te horen.