Veel mensen stellen zichzelf wel eens de vraag, wat is linkbuilding? Dit leggen wij je graag uit. Het gaat namelijk over het actief verkrijgen van backlinks afkomstig van externe sites naar jouw eigen website. Als ondernemer wil je graag dat je website goed vindbaar is in de zoekmachines en daarvoor moet jij een hogere waardering hebben in bijvoorbeeld Google. Linkbuilding speelt hierin een belangrijke rol, het draagt namelijk bij aan het krijgen van een hogere waardering. Je wil beter ranken op bepaalde zoekwoorden dan linkbuilding is de oplossing!
Google bepaalt de relevantie en autoriteit aan de hand van onder andere backlinks. De manier hoe dat zij er naar kijken is in de loop der jaren wel veel veranderd, maar de relevantie en de kwaliteit van de links is wel van groot belang, alsmaar meer! Je moet hierbij denken aan een natuurlijk linkprofiel. Dit bestaat uit een goede verdeling (balans) van ankerteksten, het aantal backlinks en je moet rekening houden met het aantal domeinen waar dat deze backlinks dan vandaan komen.
Binnen een zoekmachine optimalisatie proces speelt linkbuilding een grote rol. Als je als ondernemer de positie van zoekwoorden wil verbeteren, dan kan dat met linkbuilding, maar let op! Het is meer dan alleen linkbuilden, je landingspagina’s moeten technisch ook in orde zijn én er moet goede content zijn geplaatst.
Aandachtspunten linkbuilding
De vraag wat is linkbuilding is nu beantwoord, maar waar moet aan gedacht worden bij linkbuilding? We hebben een aantal punten voor je op een rijtje gezet:
- Bij het linkbuilden speelt relevantie een grote rol. Je moet goed nadenken over de linkjes, als je een webshop hebt over bijvoorbeeld dierenproducten, dan heeft het geen nut om te linken vanaf een website over huizen verkopen bijvoorbeeld. Het moet wel met elkaar te maken hebben, dus relevant zijn. Het gaat dus niet om de hoeveelheid linkjes, maar het gaat om de kwaliteit.
- Bij het linkbuilden spelen ankerteksten, ook wel anchor texten genoemd, ook een belangrijke rol. Het gaat dan over de tekst waar een externe of interne link uit bestaat. Het beste zou het zijn wanneer het grootste deel naar je eigen merknaam link, maar let op dat je hierin wel blijft variëren. Er kan ook verwezen worden naar een specifiek merk of naar een productcategorie.
- De waarde van de links dien je ook in de gaten te houden. Je hebt nou eenmaal websites welke meer autoriteit hebben dan andere websites. Als een website een goede autoriteit heeft, dan is die link ook meer waard en heb jij er ook meer aan. De waarde van de website kan bepaald worden aan de hand van Domein Autoriteit of Trust Flow bijvoorbeeld.
Welke linkbuilding strategie gebruik jij?
Er zijn diverse linkbuilding strategieën die toegepast kunnen worden, maar wat werkt nu echt of wat past er bij jou? Dat is een kwestie van proberen (of uitbesteden). Voordat je klaar bent voor goede linkbuilding moet je ervoor zorgen dat je SEO goed in orde is. Er moet ook voor gezorgd worden dat de informatie relevant is, maar ook informatief en tijdloze content kan ook waardevol zijn (deze hoef je niet continu aan te passen). Wat ook nog van belang is, is dat er gekeken wordt naar hoe de concurrentie het aan heeft gepakt.
Denk je nu toch dit kost mij erg veel tijd, of ik heb geen idee wat ik moet doen? Geen zorgen, want dan kun jij ons inhuren en alles op het gebied van linkbuilden uitbesteden. Wij zijn op de hoogte van de laatste trends en regels rondom linkbuilden en passen deze kennis direct toe. Heb je er vragen over? Neem dan contact met ons op en wij helpen je graag verder.