Wat is lokale SEO? Een logische vraag als je ondernemer bent. Stel je eens voor dat jij een kapsalon hebt, een sportschool, een restaurant of een café, of misschien wel een ander lokaal bedrijf, dan is het van belang dat je goed gevonden wordt door de mensen die in je regio wonen. Lokale SEO speelt hier op in en dan moet je wel weten wat er van je wordt verwacht om dat mogelijk te maken. Het gaat er om dat jij wil dat mensen uit je eigen regio jouw bedrijf kunnen vinden, maar ook dat mensen die toevallig in de buurt zijn (voor werk of een weekend weg) moeten jou goed kunnen vinden in zoekmachines zoals Google. Door je te focussen op lokale SEO wordt de online vindbaarheid van je eigen onderneming sterk verbeterd. Zo bereik jij dus meer mensen en je krijgt ook meer klanten dankzij de lokale zoekmachine optimalisatie (SEO).
Meer over wat is lokale SEO
Bij SEO draait het om alle activiteiten die ondernomen kunnen worden om ervoor te zorgen dat je webpagina hoger gaat scoren in Google of een andere zoekmachine. Lokale SEO speelt hierin een grote rol want als mensen via de zoekmachine ergens naar op zoek zijn, dan speelt de woonplaats of hun huidige locatie hierin een rol. Dit wordt namelijk meegenomen in de zoekresultaten. Stel dat je in Eindhoven bent en je zoekt op kapper, dan zal je de zoekresultaten zien van de kapper in de regio. Ben je in Maastricht dan krijg je weer hele andere resultaten te zien, zoals je ziet speelt dus je huidige locatie daarin een rol.
Belang van lokale SEO
Je wil als ondernemer toch ook een goede digitale marketingstrategie? Daarvoor moet je je ook focussen op lokale SEO. Als je de plaatsen waar je bedrijf online verschijnt gaat optimaliseren dan ga jij er zo voor zorgen dat je goed scoort binnen de zoekmachine resultaten van je potentiële klanten in je regio. Maar nog een reden om er voor te kiezen is omdat veel mensen gebruik maken van hun mobiele telefoon. Als je via je mobiel namelijk een zoekopdracht invoert op een zoekmachine, dan wordt ook je locatie hierin weer meegenomen. Je krijgt dan de lokale zoekresultaten te zien en dat kan voor jou gunstig uitpakken als mensen in jouw regio op zoek zijn naar een bedrijf (voor een dienst of product wat jij hen te bieden hebt).
Werkwijze lokale SEO
Als mensen een zoekopdracht invoeren, dan zal de zoekmachine de index scannen zodat dan de beste resultaten in beeld verschijnen. Maar bij de lokale zoekopdracht spelen andere factoren een rol dan bij een gewone zoekopdracht. Google maakt bijvoorbeeld gebruik van de locatie van waaruit iemand zoekt, de NAP gegevens van iemand, aantal check-ins op de locatie, vermeldingen die op social media staan, trefwoorden die bij beoordelingen zijn gebruikt en bijvoorbeeld zoekwoorden die gebruikt zijn in je profiel op Google Bedrijfsprofiel.
Nu is het nog de vraag of jij zelf aan de slag wil gaan met lokale SEO of dat je het liever uit wil besteden. Je kunt om te beginnen zelf een Google Bedrijfsprofiel aanmaken. Hiermee kun jij informatie over je bedrijf toevoegen aan Google Maps bijvoorbeeld. Je kunt zelf beheren hoe dat jouw bedrijfsinformatie weer wordt gegeven op Google en je kunt er zo ook voor zorgen dat je beter wordt gevonden op Google Zoeken en Google Maps. Het aanmaken van andere relevante bedrijfsprofielen is ook een aanrader om aan de slag te gaan met lokale SEO. Zorg er dan ook voor dat alle gegevens up-to-date blijven.
Hulp nodig? Wij helpen je graag
Als je hulp nodig hebt bij het uitvoeren van de lokale SEO of je hebt hier vragen over, kun jij altijd contact met ons opnemen. Je kunt het ook volledig aan ons uitbesteden en dan nemen wij dit helemaal van je over. Het is voor jou fijn als je er geen tijd aan hoeft te besteden, want dan kun jij je focussen op andere zaken binnen je bedrijf. Wil je meer weten over onze mogelijkheden? Neem dan gerust contact met ons op en dan helpen wij je graag verder.