Domain Authority, een term die je vaak tegenkomt als het over domeinen gaat. Het gaat over de geschatte waarde die aan een domein wordt gegeven. Tegenwoordig is er veel concurrentie gaande binnen zoekmachines zoals Google. Iedereen wil hoog scoren en zo hoog als mogelijk zichtbaar zijn in de zoekresultaten van Google. Maar daar kom je niet zomaar, een website wordt namelijk beoordeeld op veel punten. Hierin wordt een onderscheid gemaakt in content, techniek en autoriteit. Dit noemen we ook wel de drie pijlers van SEO. Maar wat is de betekenis van deze punten en waar moet je aan denken?

  • Content, de teksten op de website, zo moeten alle teksten bijvoorbeeld uniek zijn.
  • Techniek, hoe snel werkt alles? Is de structuur van de website overzichtelijk?
  • Autoriteit, dit verwijst naar hoe betrouwbaar je website is. Het wordt bepaald aan de hand van een aantal factoren zoals de leeftijd van de website, hoe snel de website werkt en hoeveel links er naar je website toe verwijzen.

Veel mensen zijn benieuwd hoe hoog een website scoort als het gaat om de autoriteit, dit kan worden bekeken aan de hand van de Domain Authority. Dit wordt ook wel afgekort als DA. Het gaat over een getal tussen de 1 en de 100. Hierbij geldt dat hoe hoger het getal is, hoe meer autoriteit de betreffende website heeft. Als de website een hoog getal heeft, dan heb jij ook een grotere kans om hoog in de zoekresultaten te verschijnen van Google bijvoorbeeld.

Verhogen Domain Authority

Het verhogen van je Domain Authority kan iets zijn waar dat jij je graag mee bezig blijft houden. Dit is namelijk iets wat tijd kost en niet in een dag of week is geregeld. Daarom geven wij je een paar tips die een bijdrage kunnen leveren aan het verhogen van je Domain Authority:

  • Je hebt veel externe links nodig die naar jouw website verwijzen. De regel die hierbij geldt is dat hoe hoger het aantal links is, hoe belangrijker je website wordt gevonden. Het mogen niet ‘zomaar’ linkjes zijn, de kwaliteit moet wel goed zijn. Daarom moet een linkje afkomstig zijn van een betrouwbare website, het beste is dat deze website een hogere Domain Authority heeft dan jouw eigen website.
  • Het gebruik van social media heeft ook invloed op je autoriteit. Goed voor de marketing, maar ook om te netwerken!
  • Externe links zijn belangrijk maar interne links ook! Als je een pagina op je website hebt, verwijs dan naar andere pagina’s op je website die relevant zijn en hier ook mee te maken hebben bijvoorbeeld. Lezers zullen hierdoor meer tijd op je website doorbrengen.