Een goede vraag is wat is online marketing? Het gaat bij deze vorm van marketing om het communiceren van een boodschap middels internet. Het doel is om klanten te werven. Dit kan echter op allerlei manieren worden toegepast. Je wil bezoekers naar je social media pagina of website trekken. Maar via e-mail kun je ook een boodschap overbrengen aan je klanten. We leggen je in dit artikel meer uit wat is online marketing, wat de voordelen zijn en hoe je een goede strategie op kunt stellen. Lees het door zodat jij weet hoe je er het maximale uit kunt halen voor jouw onderneming.

Meer over online marketing

Bij online marketing gaat het echt over het promoten van diensten of producten op internet. Je hebt hierbij uiteraard het doel om de producten of diensten te verkopen, je wil mensen beïnvloeden om er gebruik van te maken. Er zijn verschillende manieren om dit te kunnen bereiken, daarbij wordt er een onderscheid gemaakt in push marketing en pull marketing:

  • Push marketing, je hebt hierbij het doel om zoveel mogelijk mensen te bereiken (grote aantallen). Als je veel mensen wil bereiken dan heb je vaak meer budget nodig, de effectiviteit is vaak ook laag. Bij offline push marketing zou je kunnen denken aan tv en radio. Als je het over online push marketing hebt dan gaat het over e-mail marketing bijvoorbeeld en banners op sites die veel worden bezocht.
  • Pull marketing, je hebt hierbij een grotere kans om klanten te realiseren. Je gaat klanten meer adviseren over diensten of producten (dus waar dat zij naar op zoek zijn en behoefte aan hebben).

Voordelen online marketing

Online marketing zorgt voor veel voordelen. De internetwereld is alleen maar aan het groeien, dus de online markt groeit. Steeds meer mensen gebruiken internet, zoeken informatie op en doen online aankopen. Maar wat ook een voordeel is, is dat jij vaak veel over je doelgroep weet (targeting) en daar kun je dan op inspelen. Online marketing is ook een stuk goedkoper en je kunt met een klein budget online ook succesvol zijn.

Goede online marketing strategie

Het begint met online marketing allemaal door een goede strategie op te stellen. Je moet daarbij weten wie je doelgroep is, wat je boodschap is, wat je doelstelling is en wat je budget is om hiervoor te gebruiken. Aan de hand van deze gegevens kun je nagaan welke vorm van online marketing het beste kan werken voor je, zoals Google Ads, SEO, conversie optimalisatie, content marketing, linkbuilding, social media marketing of meerdere vormen samen. Het is goed dat je je hierin gaat verdiepen zodat je weet wat er allemaal kan, maar ook wat de voordelen zijn per strategie.

Geen tijd? Online marketing uitbesteden kan hier!

Er komt ineens veel informatie op je af als het gaat over online marketing. De vraag is echter wat wil jij bereiken? Hoeveel tijd heb je hiervoor nodig en heb jij deze tijd wel beschikbaar? Als ondernemer heb je het vaak erg druk en dan is dit even iets wat je extra in moet plannen, ook al is het van groot belang. Toch kan het fijner en rustgevender voor je zijn om het volledig uit handen te geven. Daarvoor ben je bij ons aan het juiste adres, want alles wat met online marketing te maken heeft, doen wij graag voor je. We nemen het werk van je over, stellen een goede strategie op, bespreken alles met je en dan kunnen wij snel voor je aan de slag. Benieuwd of vragen? Neem dan snel contact met ons op om de opties te bespreken.